InsyaAllah... Ada Jalannya. InsyaAllah... Allah Akan Bersamamu!

Thursday, November 4, 2010

2011: Bajet & Rancangan Hidup Kita

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Bajet 2011 sudahpun selesai dibentangkan beberapa minggu lepas. Dari situ kita dapat melihat bagaimana - dan ke mana - pentadbiran negara ini akan menambah atau mengurangkan perbelanjaan. Masing-masing jabatan kerajaan, swasta dan masyarakat awam (atau individu) harus melihat perubahan kehidupannya sedikit sebanyak melalui perubahan yang dibuat. Makin mudahkah kehidupan tahun depan, atau makin sukarkah? Banyak mana peluang, dan banyak mana pula ancaman kepada kehidupan setiap kita. Maka, persediaan dan perancangan menghadapi tahun 2011 perlu disediakan oleh setiap kita. Mudah-mudahan tahun 2011 dapat diharungi sebaiknya.

Mungkin orang muda kurang minat nak tengok pembentangan bajet ni. Sebenarnya, orang muda lah antara orang-orang yang patut meneliti dan mengamati isi kandungan bajet setiap tahun itu. Sebabnya, bajet biasanya banyak memberi kesan kepada orang muda. Peruntukan-peruntukan untuk pendidikan, keusahawanan, peluang pekerjaan baru, sukan dan rekreasi, pembangunan remaja dan belia, dan banyak lagi, semuanya melibatkan dan memberi kesan kepada orang-orang muda. Semua peluang positif wajar dimanfaatkan; ancaman negati perlu pula disediakan pelan tindakan yang demi meminimakan kesannya. Lihatlah halus-halus di celah nombor-nombor yang dibentangkan dalam Bajet 2011 itu. hanya orang yang meneroka dan mencari maklumat ini yang akan melihat dan menikmati peluang-peluang yang tersedia.

Kerajaan merancang bajet untuk negara. Kita sebagai orang muda yang bijak perlu pula merancang untuk pembangunan dan pengembangan diri kita setahun yang akan datang. Rebutlah peluang itu. jangan tunggu ia datang!

OK, kita melencong sedikit dari Bajet 2011 negara. Apa kata kita tengok macam mana belanjawan kita sendiri untuk tahun 2011 yang bakal tiba. Bagaimana agaknya kita nak susun belanjawan kita tahun depan? Bagaimana perlu kita ubahsuai keadaan diri dan keluarga kita tahun ini, supaya 2011 menjadi lebih positif? Ya, sebaik-baiknya yang positif makin mengembang manakala yang negatif makin menguncup.

Cuba kita lihat tahap ekonomi diri dan keluarga kita hari ini. Berbanggakah kita dengan apa yang ada? Tahap pendidikan kita pula bagaimana? Apakah hanya kekal seperti tahun lepas juga, atau memang sudah bertahun kekal begitu? Kalau sudah bertahun kerja makan gaji, tak teringinkah kita mengubah nasib dengan menceburi bidang keusahawanan pula?

Kalau selama ini kita bergantung hidup kepada perit-jerih ibu dan ayah, sudah sampai masanya kita menyumbang pula. Kita pulalah yang perlu mengerah tenaga dan fikiran mencipta ringgit dan sen bagi meringankan beban dua orang tua itu.Yang sudah graduate perlulah segera mengisi masa mencari kerja. Sebahagian untuk membantu ibu-ayah; sebahagian lagi tentu kita sendiri memerlukannya. Persediaan perlu mula awal, elakkan menganggur lama-lama. Tak molek orang muda lulusan IPT untuk 'makan angin' lama-lama... Carilah kerja, macam-macam peluang ada di luar sana. Islam tidak menghargai penganggur.

Bagi yang tak sempat nak ke IPT atau belum ada peluang lagi untuk ke IPT, Anda tentu ada kemahiran tertentu yang boleh dimanfaatkan untuk mencipta RM. Macam-macam peluang pekerjaan yang ada. Peluang perniagaan pun banyak juga. Cara biasa dan cara luar biasa boleh dipertimbangkan ikut keadaan dan kemampuan. Dengan internet dan teknologi moden lain, dah ramai orang berjaya mengaut untung hanya dari rumah.

Jom jadi positif dan  proaktif. Elakkan jadi pasif. Buktikan bahawa orang-orang muda Islam penuh dengan tenaga, idea, semangat dan daya juang!

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment