InsyaAllah... Ada Jalannya. InsyaAllah... Allah Akan Bersamamu!

Wednesday, September 22, 2010

Perkongsian Daripada Orang Yang Pernah Muda

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya sebenarnya ada beberapa posting yang sedang tersusun, menunggu untuk dipaparkan. Namun, semuanya masih belum sempurna seperti yang dihajati. Jadi, biarlah beberapa posting itu terapung di alam maya sehingga saya sauhkan beberapa hari lagi. Sementara tu, biar saya buka cerita sikit.

Macam ni ceritanya...

Sejak saya mengaktifkan blog ini baru-baru ini, beberapa orang sahabat bergurau pula dengan saya. "Engkau kena dye rambut bagi hitam balik, baru boleh moderate blog Orang Muda Malaysia tu!", begitu lebih kurangnya kata mereka. "Oh, ye ke?", jawab saya ringkas. Tak sangka ke situ pula tanggapan kawan-kawan... Mungkin mereka ikhlas. Saya yakin sebahagian besar sahabat saya itu hanya bergurau. Silap saya juga sebab tak maklumkan hasrat saya secara jelas di awal pengaktifan blog ini dulu.

Tak mengapalah. Berikan sedikit masa untuk saya serlahkan jatidiri blog ini. Sebenarnya, blog ini tidak dinamakan blog Orang Muda Malaysia sebab moderatornya mahu mengaku 'muda'. Memang saya tak 'perasan muda' pun. Bukan itu motifnya. Tak layakpun saya nak mengaku muda lantaran usia sudahpun melangkaui garis 40 tahun. Di Malaysia ni, selalunya 'orang muda' dilabelkan kepada golongan lewat remaja hinggalah ke hujung 30-an. Special case tentang gelaran ini hanya apabila ada perbandingan umur antara dua orang atau golongan. So, bukan cerita nak memudakan diri. Bukan.

Apapun, blog ini memang saya susun untuk manfaat orang-orang muda Malaysia. Cumanya, 'orang-orang muda' ini saya kategorikan bagi mereka yang beragama Islam dan umurnya pula dalam lingkungan 13 hinggalah 40 tahun. Kalau ada antara saudara/i yang berumur lebih daripada 40 tahun tapi masih berminat juga nak ikuti bicara saya di sini, silakanlah. Mana tahu, mungkin ada perkongsian saya yang boleh dimanfaatkan pula untuk anak, jiran, rakan atau saudara-mara yang masih muda.

Orang-orang muda yang dikasihi,

Rasanya kita biasa dengar orang berkata "orang tua lebih dahulu makan garam", kan? Macam-macam persepsi terhadap peribahasa ini. Ada orang tua-tua yang gunakannya untuk 'tunjuk power' dengan orang muda-muda. Kononnya, orang muda-muda mesti patuh dan akur dengan keputusan atau petunjuk orang tua-tua ni. Tak beri langsung ruang dan peluang untuk orang muda berfikir dan mencuba.

Ada pula orang-orang muda yang mengambil sikap menjauhi orang-orang yang lebih dewasa (terutamanya yang sudah jauh berbeza umur) bila menanggapi peribahasa ini. Mungkin kerana takut tidak memperoleh kebebasan memilih cara hidup sendiri. Ye lah... Kalau asyik orang-orang tua aja macam hebat dan berpengalaman, bila pulak orang muda nak tunjuk jaguh? Adakalanya, sampai tunjuk ajar tulus orang tua juga mungkin ditepis bulat-bulat andai peribahasa ini disebut-sebut semasa nasihat diberikan.

OK, OK. Di blog ni kita ambil jalan tengah. Kita tidak mahu jadi ektrimis. Islam pun ajar kita bersederhana, bukan keterlaluan. Di sini kita mengambil pendekatan bahawa orang tua atau lebih dewasa pernah melalui masa mudanya, sedang orang muda belum tentu sempat sampai usia tuanya. Meski tidak semua, tentu ada pengajaran daripada pengalaman atau pengamatan orang-orang tua yang tidak dapat dijangkau oleh ijazah atau PhD orang-orang muda. Namun begitu, orang-orang tua pulak tidak wajar tunjuk power semata-mata kerana terasa sudah 'lebih dulu makan garam.'

Sebenarnya, orang yang lebih dewasa bertanggung jawab memimpin orang-orang muda ke arah yang benar. Kalaulah ada kebenaran dalam tunjuk ajar orang-orang tua, wajar sekali orang muda jadikan panduan... Tak semestinya terima terus. Cuba baca, dengar, timbang-timbangkan. Lepas tu, ambillah tindakan yang wajar dan waras sebagai seorang Islam.

Atas rasa tanggung jawab itulah saya paparkan di blog ini perkongsian buat orang-orang muda Malaysia. Sedikit sebanyak blog ini akan ada bahan yang diperlukan. Kalau tak sekarang, di masa hadapan, insyaAllah. Tidak kiralah anda berada dalam negara atau di luar negara, masih di sekolah atau sudah berada di IPT, berkerjaya atau tidak, cerdik akademik atau cerdik kemahiran, kaya atau kurang berada, sudah berkerja atau sedang mencari kerja, sudah berkeluarga atau belum lagi.

Oleh yang demikian, coretan-coretan saya di blog ini akan banyak berkisar perkara-perkara berikut ini:-

1) Perkongsian pengajaran utk orang muda hasil pengalaman saya sendiri

2) Perkongsian pengamatan ilmu dan isu-isu orang muda

3) Pemerhatian gelagat alam dan masyarakat secara umum, terutamanya yang boleh dikaikan dengan orang-orang muda

Apa yang pasti, rujukan dan sandaran coretan dan perbincangan saya adalah Al-Quran, Sunnah dan rentetannya. Akan saya ambil kira juga adab santun keMelayuan dan ketimuran yang tidak melanggar syarak. Maknanya, kita akan berfikir dan berbincang isu-isu orang muda menurut perspektif, landasan dan kerangka minda Islam, bukan yang lain.

Akhir kata, saya bukan lagi orang muda tapi saya sangat kasih dan sayang kepada orang-orang muda Malaysia, terutamanya yang seakidah. Blog ini menjadi tandanya. Sangat besar nilai anda semua di sisi Islam dan ummah, sebaik sahaja anda berada di landasan yang benar. Akan saya bentangkan apa saja ilmu dan pengalaman yang dirasakan berguna buat tatapan anda semua. Mudah-mudahan saya dapat memberi sedikit sumbangan dalam membina semula generasi muda bertaqwa yang unggul... ya, generasi muda yang dihormati dan digeruni. Saya berdoa dan berharap benar agar Allah jadikan blog ini saluran kebajikan buat kita - yang menulis dan yang membaca.

Ya Allah, kami Orang-orang Muda Malaysia memohon kepadamu...

Jadikanlah Engkau (dan hanya Engkau) matlamat hidup dan gerak laku kami,
Jadikanlah Nabi Muhammad contoh tauladan kehidupan kami,
Jadikanlah Al-Quran perlembagaan pengatur hidup kami,
Jadikanlah Jihad menegakkan Islam itu jalan hidup kami, dan
Jadikanlah Mati Syahid itu cita-cita tertinggi kami!

Ya Allah,

Jadikanlah Orang-orang Muda Malaysia individu-individu soleh dan solehah, hebat menyerlah jauh daripada orang-orang muda yang biasa!

Wassalamualaikum wr wb!

3 comments:

  1. Teruskan.... teruskan apa sahaja usaha yang baik.
    Perbaiki dari masa ke masa . Pertingkatkan content dari masa ke masa untuk menarik golongan muda.

    ReplyDelete
  2. T kasih kerana membaca dan memberi pandangan. Memang banyak lg yg perlu dibaiki. Bahasa pun banyak nak adjust dgn cara orang muda juga. kalau ada komen spesifik utk memperbaiki tarikan blog ini kpd org muda, amatlah saya alukan.

    Sekali lagi, t kasih.

    ReplyDelete