InsyaAllah... Ada Jalannya. InsyaAllah... Allah Akan Bersamamu!

Monday, September 13, 2010

Hidup Tragis Penangan Kebendaan

Assalamualaikum wrwb. Jumpa lagi di ruang maya ini.

"Jutawan Disembelih", begitu tajuk utama akhbar Harian Metro semalam. Ia merupakan penemuan terbaru kepada kes kehilangan jutawan kosmetik, Sosilawati Lawiya. Ya jutawan itu, bersama tiga orang lagi, didapati mati ditikam, dikelar leher dan dibakar hingga menjadi abu....

Sungguh tragis! Benar, tragis sungguh akhir sebuah kehidupan seseorang, akibat kerakusan seorang yang lain mengejar matlamat kebendaannya. Dalam canang "keamanan" dan "kesejahteraan" yang kita dengar dari semasa ke semasa, amat menyentuh hati apabila kisah-kisah begini memenuhi dada-dada akhbar kita sepanjang masa. Penipuan, penyelewengan, penindasan, penculikan, peras ugut, hinggalah kepada pembunuhan. Semuanya sanggup dilakukan atas nama nafsu kebendaan.

Apa yang menariknya (dan mungkin juga memelikkan bagi sesetengah orang), suspek utama pembunuhan kejam ini adalah seorang peguam yang bergelar 'Datuk'. Bukan itu sahaja, malah beliau diberitakan sebagai seorang yang sangat peramah, pemurah dan baik hati. Beliau juga sudah hampir benar menduduki 'ruang-ruang atas' sebuah parti politik negara. Hasil siasatan meletakkan kemungkinan kaitan peguam ini dengan beberapa lagi kes kehilangan individu-individu 'hartawan' di negara kita. Maknanya, mereka juga mungkin sudah dibunuh oleh suspek ini. Kesnya semua sama, berkaitan pembelian hartanah oleh hartawan-hartawan ini. Motifnya, kalau begitu, sudah jelas mendapatkan hakmilik hartanah (yang tentunya akan berikan pulangan wang ringgit) dengan cara gelap.

Oh ya. Jangan pula salah faham. Saya tidak pandai menganalisis kerja-kerja polis. Tidak pula saya mahu membincangkan lebih jauh perkara-perkara teknikal berkaitan kisah pembunuhan kejam ini. Cukuplah sedikit ulasan di sini untuk saya ungkapkan betapa jeleknya kesan sikap kebendaan atau materialistik ini kepada hidup kita. Ia tidak mengenal usia, bangsa, tahap pendidikan, mahupun status sosial. Bila sikap materialistik sudah menggila dalam diri, sesiapapun boleh berbuat apa sahaja untuk mencapai keinginan materialistiknya. Ya... apa sahaja, hatta terpaksa membunuh sekalipun. Yang pentingnya, pelakunya berasa mendapat keuntungan dan manfaat kebendaan yang dimahukannya.

Dulu kita pernah dibentangkan kisah seorang ADUN dibunuh dan dicincang oleh pesaing politiknya. Kita juga pernah dengar ahli politik yang melesapkan wang berjuta ringgit dari syarikat besi negara. Seorang lagi pemimpin sedang disiasat atas kes penyelewengan PKFZ. Malah banyak lagi kes-kes melibatkan orang politik, mungkin boleh kita bincangkan dalam posting lain pula.

Banyak pula kes-kes berkaitan yang dilakukan oleh golongan profesional dan para penjawat awam. Sekarang kita membaca kisah peguam menipu dan membunuh. Baru-baru ini kita membaca berita beberapa pengarah syarikat yang melakukan pecah amanah. Kita juga pernah mendengar berita seorang pegawai akaun bank yang melesapkan wang pemilik-pemilik akaun. Tidak kurang kes yang melibatkan pegawai-pegawai tinggi dalam hierarki pentadbiran awam negara. Kita semua tahu cerita-cerita ini. Sangat pelik kiranya kita tidak tahu.

Dan yang tersiar di media adalah kes-kes yang terbongkar. Yang tidak terbongkar malah jauh lebih banyak lagi. Ada kes yang tidak diketahui langsung. Ada pula kes yang sudah dimaklumi tapi tidak didedahkan kepada umum. Kita mungkin pernah berhadapan sendiri dengan suasana ini, kan begitu? Dengan lebih 20 juta penduduk negara ini, tentu berjuta-juta pula kisah-kisah sebegini. Andai dicatat dan dibukukan, tentu boleh menjadi sebuah buku yang sangat tebal, malah mampu disusun dalam puluhan malahan ratusan jilidnya tersendiri.

Apakah kita yang menggalakkan kembangnya sikap materialistik ini? Mungkinkah kita sendiri yang merelakan dan merestuinya hingga sikap ini melata dan membarah dalam masyarakat kita? Apa kata orang-orang muda? Mungkin juga bukan orang muda yang melakukannya, tapi orang-orang tua mereka dan masyarakat sekeliling. Sama-sama kita amati dan fikirkan...

Apabila timbul isu-isu yang melibatkan gejala kebendaan ini, saya selalu mendapatkan pandangan rambang masyarakat. Peliknya, sebahagian besar jawapan yang diterima mempunyai nada yang hampir sama. "Engkau pun nanti kalau dah jadi engineer, duduk kat tempat macam tu... engkau pun akan buat juga!", itulah respon biasa mereka. Ada juga yang mengatakan, "Dah terpaksa... nak buat macam mana?". Lebih biasa lagi untuk saya mendapat respon "Kalau lurus sangat, mana boleh hidup sekarang ni!".

Pelik, kan? Kita tak suka ditindas dan dizalimi. Namun masyarakat kita seolah-olahnya mengajarkan bahawa "kalau ada peluang kita dapat duit lebih (kebendaan), ambillah peluang tu". Meskipun - untuk tujuan itu - kita perlu menzalimi atau mengambil hak orang lain. Mengambil dua sikap yang saling menyalahi pada masa yang sama. Double-standard yang sangat jelas... pegangan yang mengelirukan. Orang-orang muda yang berniaga dan terlibat dengan pemerolehan kontrak dan tender tentu arif dengan apa yang saya sebutkan ini. Seolah-olahnya hajat-hajat kebendaan para pemegang kunci tender, permit dan sebagainya sudah menjadi penentu arah kehidupan kita. Ahhh... Malaysia.

Betapa sikap materialistik seseorang akan menyusahkan orang lain pula. Ia malah boleh menyebabkan 'keterpaksaan' untuk orang lain melanggar undang-undang dan batas susila. Lebih teruk lagi, cita-cita kebendaan lembu-lembu materialistik ini boleh menyebabkan orang lain melakukan dosa dan maksiat dalam usaha mencari sesuap nasi menyara keluarga. Betapa besarnya kesan nafsu kebendaan yang tidak terkawal. Hinanya individu-individu yang rakus kebendaan itu...

Atau kita sendiri juga sedang mengejar kebendaan seperti peguam pembunuh itu? Demi mengecap kemewahan hidup? Andai benar, cukup-cukuplah tu. Berhentilah sekarang juga dan kembalilah ke pangkuan Allah. Mari kita mulakan hidup baru, membentuk generasi muda baru yang tidak terbuai imannya dek kebendaan, terutamanya yang melibatkan cara dan proses yang yang menyalahi agama. Kejayaan material memang dibenarkan, malah digalakkan demi manfaat ummah. Tetapi perlu ada batas-batasnya, itu pasti. Dan siapa yang mahu meletakkan batas-batas itu ikut sesuka hatinya, tentu akan berakhir dengan kerosakan - kepada diri dan masyarakat.

Orang-orang muda hebat ada pegangan hidupnya. Ia bukan sekadar pengikut tapi juga pemimpin apabila perlu. Orang muda yang cemerlang tidak membiarkan dirinya hanyut dalam arus negatif yang dibentuk masyarakat. Orang muda generasi ini perlu sedar peranan besarnya dalam membenam penguasaan kebendaan dalam masyarakat. Mari kita kembalikan penyerahan diri kepada batas-batas Allah. Mari kita hidupkan kembali perjuangan membina masyarakat dan ummah, bukan menumpu kepada kejayaan kebendaan peribadi semata. Kita perlu tanam dan genggam kemas misi dan visi ini dalam minda dan diri orang-orang muda Islam semuanya. Dan ia perlu ditanggap segera, sekarang juga!

Allah Matlamat Kami. Muhammad Rasulullah Ikutan Kami. Al-Quran Perlembagaan Kami. Moga Allah jadikan kita orang muda yang berjiwa besar dengan semangat juang yang membara!


1 comment:

  1. Jenayah yang melanda negara kita saban hari amat membimbangkan. Malangnya segolongan besar yang melihat hanya mampu mendengus dan memutar isu ini di kedai-kedai kopi dan mesyuarat tingkap sahaja.

    Tanpa tindakan bermula dari diri sendri untuk mula mencegah ianya pasti akan menjadi-jadi. Bagi kebanyakan orang,"asal bukan aku dan keluarga aku sudah!"

    Jenayah yang dahsyat seperti ini jarang di dengar di zaman-zaman selepas merdeka dahulu. Malah orang-orang tua sekarang juga dengan bangga mengatakan, "Dulu zaman aku tiada pun!"

    Memang tiada, tetapi zaman dahulu sudah bermula putiknya. Zaman sekarang sudah nampak buahnya. Jenayah sudah meningkat ke satu tahap lagi. Apa yang dirisaukan jenayah di negara kita akan menjadi seperti di Amerika....

    -------------------
    sekadar pandangan.

    ReplyDelete