InsyaAllah... Ada Jalannya. InsyaAllah... Allah Akan Bersamamu!

Monday, April 6, 2015

"Ya Hanana....": SELEPAS ITU, APA?

Aktiviti "Ya Hanana" semakin menjadi-jadi kebelakangan ini. Ia bukan lagi sekadar di'anuti' oleh kumpulan yang mempopularkannya, tapi sudah menjadi program berkala sesetengah masjid dan surau.

Lagu "Ya Hanana" itu sendiri sudah diputarkan hampir setiap hari oleh Radio IKIM. Ia juga sudah menjadi aktiviti yang diperagakan dan ditonjolkan oleh pihak berkuasa apabila "crowd puller" diperlukan ke satu-satu program yang dianjurkan. Aktiviti-aktiviti qasidah dan selawat kumpulan para habib sudah menjadi sebahagian penting program-program besar banyak kerajaan negeri dan pusat. Ia malah sudah menjadi agenda berkala kerajaan-kerajaan negeri. Mungkin juga sudah menjadi sebahagian daripada mainan politik untuk menarik simpati dan sokongan kepada parti-parti politik tertentu.

Perbelanjaan menjemput para habib ini pun pernah dibongkar bernilai hingga puluhan ribu ringgit. Mengapa, dan untuk apa, sehingga begitu besar belanjanya? Sedangkan tarikat yang membawa habib ini ke Malaysia telahpun diharamkan oleh JAKIM sejak tahun 2009. Setelah diharamkan, dipopularkan pula oleh pihak berkuasa. Dan dibayar puluhan ribu untuk setiap majlis?

Selawat memang digalakkan, tapi apa perancangan jangka panjang pihak berkuasa hingga hingga golongan habib diberi layanan istimewa, mengalahkan bantuan yang diberi kepada NGO dakwah dan kebajikan yang perlu belanja besar untuk membangun masyarakat dalam pelbagai seginya? Nampak dikotomi...'double standard'.

Isu ini boleh jadi bahan fikir kita semua. Islam itu menyeluruh dan setiap perkara di dalamnya ada tempat dan kadarnya yang tertentu. Jom kita timbang-timbangkan...


No comments:

Post a Comment